Styrdokumentens försvårande.

Just nu sitter jag och grottar ner mig i Läroplanen för gymnasiet, närmare bestämt GY11. För varje beslut som står fattat i den, så blir det uppenbarare för mig varför skolvärlden är så ifrågasatt som den är. Hur kan vi, som utbildade lärare och som lärarstudenter, med klarhet veta vad som förväntas av oss, när hela GY11 är tolkningsbar?

På sida nio i GY11 står det:
"Det är skolan ansvar att varje elev tillägnar sig goda kunskaper i de kurser som ingår i elevens studieväg"
Min fråga är då; Vad anses vara goda kunskaper? Vad backas detta begrepp upp emot? Ja, det finns betygskriterier, men de är lika vaga som detta uttryck. Betygskriterierna som ska vara till hjälp för bedömning, skapar lika mycket frågor som de ger svar.

Detta fenomen, att det skapas lika många frågor som svar, är ett ständigt återkommande fenomen i styrdokumenten i skolans värld. Vad tusan har jag gett mig in i?!

(Jag vet att det blir mycket studieprat, men det är det mitt liv handlar om just nu. När jag om fem år går tillbaka och kollar på detta, så kommer jag tacka mig själv, le och tänka "Så lite du kunde då och så naiv du va!")



Namn:
Stambesökare?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0